Dugattyúk meghibásodásai, néhány példa

A belső égésű motorokat évtizedeken keresztül fejlesztették ki a mai teljesítményük, működésük és élettartamuk tekintetében, az egyre komolyabb elvárásnak megfelelő minőségű alkatrészek beépítésével(www.motopartsnet.com). Mint tudjuk a mai modern motorok teljesítményre és káros anyag kibocsátásra optimalizáltak, ezeknek az elvárásoknak megfelelve csökken az élettartamuk, viszont a motorfelújítás folyamatai és gépesítése egyre precízebb és pontosabb megmunkálásokat von maga után.

A motorok javításának célja, hogy a motor visszakerüljön az eredeti állapotába, és a gyári értékeket tudjuk biztosítani. Javításnál nagyon fontos a tisztaságra és a tisztításra ügyelni. A motorok üzemelésében fellépő zavarok vagy rendellenességek túlzott hő- és mechanikai jellegű igénybevételhez vezetnek és különösen az erősen igénybevett motoralkatrészek – nem utolsó sorban a dugattyúk – esetében károsodással járnak. A dugattyúk hibaképei tükrözik a normális üzemeléstől eltérő üzemelési viszonyokat, ez elvezet bennünket a hiba pontosabb megállapításához.

A dugattyúberágódás az egyik leggyakoribb károsodási fajta, mely három fő csoportra oszthatók.

– A helytelen dugattyúhézagból eredő berágódás

– Szárazon futásból eredő berágódás

– A helytelen dugattyúhézagból, és a szárazon futásból eredő berágódás kombinációja

Első ilyen fontos probléma feltárás:

  • A dugattyúberágódás az egyik leggyakoribb károsodási fajta, mely három fő csoportra oszthatók:
  • A helytelen dugattyúhézagból eredő berágódás
  • Szárazon futásból eredő berágódás
  • A helytelen dugattyúhézagból, és a szárazon futásból eredő berágódás kombinációja

Az egyes nyomási és súrlódási helyeken a szemközti dugattyúvonalon mindig megfelelő ellennyomási, és súrlódási helyek vannak.

A dugattyút mint tudjuk alumínium ötvözetből gyártják, ami a hőmérséklet hatására körülbelül a duplájára tágul, mint az őt körülvevő öntöttvas henger. Ennek következtében a dugattyú üzemelés közben lényegesen magasabb hőmérsékletet ér el mint a henger. Ilyen terhelések esetén a dugattyú és a henger közötti hézag nem megengedhető módon beszűkülhet, vagy megnőhet. A dugattyúnak a hengerfalra gyakorolt szorító nyomása a csökkenő hézag és a kezdődő átfedés mellett mindig nagyobb lesz, amelynek következtében a dugattyúpalást hordfelülete tükörfényesre csiszolódik. Ez a súrlódási hő megemeli a futófelületek hőmérsékletét. Az olajfilm egyre erősebben melegszik fel, és elveszíti kenőképességét. Végül a dugattyú- és a henger futófelületei közötti szárazon futást már nem lehet megakadályozni. Ebből kifolyólag megjelennek az első súrlódási nyomok a sima, sötét színű felületen.

Szárazon futásból eredő berágódás

– Hatástalanná vált olajfilm

– Olajhiány esetén

Hatástalanná vált olajfilm esetén: Átmenet nélkül korlátozott bemaródások lépnek fel elsősorban a dugattyúpaláston, melyek egy erősen elkent, sötét színezetű felületet mutatnak, és a kezdeti stádiumban nem mutatkoznak ennek jelei az ellen oldalon.

Olajhiány: A berágódási helyek felülete fém-tiszta és nem mutat sötét elszíneződését. Hézagolásból eredő berágódás jelentkezik sok esetben a kezdeti stádiumban a visszaható erő ellen oldalán.

A szárazon futásból eredő berágódások a megfelelő hézag esetében, ellennyomás nélkül is felléphetnek. Ennek következtében a dugattyú és a henger között levő olajfilm megszakad, a magas hőmérséklet és a üzemanyag túladagolás következtében. Ezeken a helyeken csak a kenetlen felületek súrlódnak a dugattyúnál és a hengerperselynél egymáshoz, amelyek következményeként nagyon rövid időn belül erős felületi berágódás keletkezik. Ez azt jelenti, hogy egyáltalán nincs olajfilm a dugattyú és a hengerhüvely között.

A helytelen dugattyúhézagolásból és a szárazon futásból eredő berágódások

Lehetséges meghibásodási okok:

– A hengerfurat kisebb mint az előírt
– A hengerfejet erősen vagy egyenetlenül húzták meg (hengertorzulás)
– A hengerblokk és a hengerfej homlokfelületei egyenetlenek voltak
– menet a menetfuratokban ill. a hengerfejcsavaroknál piszkos volt vagy deformálódott

Az ilyen jellegű berágódások általában a dugattyúfejen kezdődnek. Az égéstérből származó erős felmelegedés miatt csökken az olajfilm hatékonysága és minimálissá válik a hézag a dugattyúfej túlzott mértékű hő tágulása miatt. Az ebből azt láthatjuk, hogy a szárazon futásból eredő berágódások jelentkeznek a dugattyúfelületen, a felület feldörzsölt, sőt repedezett , sötét színű.

A helytelen dugattyúhézagból eredő berágódások miatt a visszaható erő mindig jelentkezik az ellen oldalon is. Nem ritka, hogy a teljes dugattyúfej körül kialakul a berágódás.

Példák a meghibásodásra:

– a dugattyúpalást körül több hasonló jellegű berágódási nyom található

– a berágódási nyomok visszaható erővel rendelkeznek,

– a berágódási felület átmenetet képez a tükörfényes berágódásokból a sötét színű viszonylag sima súrlódásokig

– a gyűrű területe sértetlen

Következtetés: A dugattyúpalást és a henger futófelülete közötti hézag vagy túl szorosra illesztett, vagy torzulás következtében a megengedettnél szorosabb.

Olvassa rendszeresen és profitáljon más hibáiból!

Maradok tisztelettel:

Kajári Zoltán és a Fortuna Bt. csapata.