Szakszerű hengerfej javítás

Szakszerű hengerfej javítás

Szétszerelés, hibaértékelés

Örökös probléma a hengerfej javítás esetén amikor előzetes árajánlatot kérnek, mivel a pontos hibaértékelés csak a hengerfejes üzemben történt szétszerelés esetén állapítható meg. Ezért gyakran mondják a szerelő kollégáink, hogy a konkurencia olcsóbb, igen, de mit javít, hogyan javítja, ez egy örökös verseny az olcsóság és a minőség terén.

Kezdeti folyamatok

– Tisztítás

– Nyomáspróba


Minden esetben tisztítással kezdődik, mert csak abban az esetben szabad gépre tenni a munkadarabokat.

Nyomáspróbával milyen hibák mutathatók ki?

Víztér repedés, porlasztóhüvely repedés, kimozdulás. Pl: Rába D10 reped

Pl: Haszongépjárművek esetében mint a Scania hengerfejeknél célszerű az üzemanyag rendszert is nyomás próbázni, mivel normál próbával nem mutatható ki a víztér felé való repedés.

– Szelepszárak mérése, ellenőrzése,

Nagyon fontos a szelepek ellenőrzése, és mérése, mert ha nem indokolt ezek cseréje ez egy költségcsökkentő tényező lehet.

– Szelepvezető mérés, ellenőrzés,

szeleptányér ellenőrzése

Általában érintő köszörülést alkalmazunk, ha kevés anyagleválasztással kitisztul akkor használható, de természetes szükséges a szelepszár méretének is megfelelőnek lenni. Ebben az esetben költségek csökkentése érdekében nem kell új szelepeket beépíteni.

– szelepfészek megmunkálása

Szelepvezető csere esetén fontos a fészek megmunkálása, és a szelepvezető belső furatának honolása mert különböző problémákat idézhet elő. (a szelepvezető és a szelep nem lesz központban)

  1. Szelepvezető belső furatának honolása
  2. Szelepfészek megmunkálás, mivel a furatban központosít a fészekmegmunkáló

Pl: kompresszió probléma lép fel a szelep rossz zárása miatt

Ha ezt nem végezzük el az élettartama nagyon rövid lesz. Okozhat: törést, repedést,

– szelepvezető hónolás

 

Síkköszörülés

Síkköszörülést általában előkamrás alumínium hengerfejeknél alkalmazunk, mert az előkamra acél és marás esetén az előkamrából keletkező forgácsot beleviszi az alumínium hengerfejbe.

Síkbamarás

Síkbamarást általában alumínium hengerfejek esetén használunk, melyeknél célszerű 10-12 lapkás marófejet használni.

 Vezérmű tengely vonalba fúrása

A görbe hengerfejeknél síklapolás után fontos a vonalba fúrás a vezérműtengely törés, és megszorulás miatt.

Általános kopás miatti problémák. (osztósík  marás, és utána vonalba fúrás)

Zárt vezérműtengely ház esetén nem lehetséges az osztósík marás, hanem vezérműtengely ház furatát nagyobbra kell fúrni és a vezérműtengelyt fel kell szórni. Kivéve a csőtengely, azt nem lehet felszórni pl: K9K (1,5dci), és egyéb Renault típusok…

Remélem sok hasznos információval tudtam szolgálni.

Olvassa rendszeresen és profitáljon más hibáiból!

Maradok tisztelettel:

Kajári Zoltán és a Fortuna Bt. csapata.