Hengerfejek hibajelenségei…

Hengerfejek hibajelenségei

  • Korrózió által történt meghibásodások (anyagminőség, anyagösszetétel)

Korróziós probléma miatt nyomás alá kerül a rendszer és ebből kifolyólag a hűtő közeget kinyomja a kiegyenlítő tartájon keresztül, vagy a hűtőcső is roncsolódik ennek következtében felforr a motor a nem megfelelő hűtés miatt. A hőterhelés következtében több más motorprobléma is bekövetkezhet pl: olvad a dugattyú, görbül a hengerfej, stb…

Gátrepedés

  • Gátrepedés a szelepek között (elsősorban diesel motoroknál)

Milyen problámák okozzák a gátrepedést?

A diesel motorok többsége gátrepedéses főként hidegen túlterhelés esetén, üzem meleg túlterhelés is okoz gátrepedéseket. Gátrepedés esetén a hűtővíz fogyása az első jelenség, mely az égéstermékkel távozik a rendszerből (kipufogón keresztül). Amikor ez a jelenség már nagyon előrehaladott állapotban van szintén nyomás alá kerül a rendszer és hasonló jelenség alakul ki mint a korróziós problémánál.

Előkamra meghibásodásai, repedései, kimozdulása,

Előkamra és a szelepfészek közötti átrepedés szintén a túlterhelés miatt alakul ki. Ezen a képen látható repedés már annyira nagy mértékű, hogy nem javítható teljes biztonsággal a hengerfej.

Hegesztés közben a víz útját elzárjuk / keresztmetszetét szűkítjük ezért nem lesz jó a hengerfej, mivel a hegesztés nagyon mélyen van és a víz nem jut el minden részére és ezáltal nem lesz megfelelő a hűtés, folyamatosan melegszik.

Kimozdulni egy előrehaladott repedéstől is tud.

Rendellenes működés következtében a befecskendező rendszer hibája miatt elégetlen égéstermék kerül bele és ezáltal kimozdul.

Előkamra cserénél létezik túlméretes.

Porlasztóház problémái, porlasztóhüvely problémái

Porlasztóhüvely probléma nagyon gyakori az 1,7 cdti hengerfejekben. Alumínium hüvely van benne.

A rendeltetésszerű használat esetén is fellépnek porlasztóház problémák, ebben az esetben tömítetlenség lép fel a porlasztóház és a hengerfej között.

Ez esetben túlmelegedés lép fel és a porlasztóhüvely eldeformálódik.

Két gumigyűrű található a porlasztóhüvelyen, az alsó gumigyűrű a vízzáró a felső gumigyűrű az olaj tömítésére szolgál.

Tipikus probléma, hogy a porlasztóhüvelyen lévő gumigyűrű megkeményedik, és víz kerül az olajba ezáltal és fogy a víz a hűtőrendszerből így az olaj és vízkeverék alakul ki ezáltal nagyobb melegedés és kopás alakul ki.

Szelepgörbülés, törés, égés,

Égés lehet: szelephézag problémáktól, ha nem megfelelő a szelephézag vagy nincs akkor ez a jelenség szelep elégését okozhatja

Görbülés: vezérműszíj szakadás okozhat ilyen jelenséget,

Ragadás: túlmelegedés, benzines autók esetében, ha dús üzemanyag keverék kerül az égéstérbe akkor lemossa a szelepszárról a kenőanyagot és ezáltal berágódik.

Szelepülék kimozdulás

Főként acél öntvény hengerfej esetében áll fent, túlmelegedés lép fel!

Vezérműtengely törés, megragadás

Vezérműtengely törés lehet szíjszakadás, vezérlés hiba, himba törés,

Tipikus hiba a Mitsubishi 4D56, és a Hyundai D4BH hengerfejeknél, hogy a tűgörgő összeomlik és a himbatengely kiszakad a helyéről.

Hengerfej görbeség esetén ha csak a hengerfejet lesíkolják (olcsóbb variáció) és a vezérműtengely ház nincs vonalba fúrva, ekkor okozhat törést és berágódást. Pl.: VW 2,4D, és a 2,5 TDI

Összeszereléskor vigyázni kell az olajcsatornákra ne legyenek elzárva, mert olajhiány probléma lép fel.

Olvassa rendszeresen és profitáljon más hibáiból!

Maradok tisztelettel:

Kajári Zoltán és a Fortuna Bt. csapata.