A motorok túlterhelése, és a túlzott olajfogyasztás miatt kialakult problémák!

Túlterhelés miatt kialakult dugattyú berágódás

Lehetséges okok:

  • A még nem teljesen bejáratott motor hosszú ideig tartó, nagy terhelése.
  • A nem megfelelő égési folyamat következtében létrejött túlmelegedés.
  • A hűtési rendszer hibája.

A dugattyúfej olyan mértékben túlmelegedett az égéstérből származó nagyon magas hő túlterhelés következtében, hogy először hézagátfedés történt, majd az olajfilm réteg egyre inkább meggyengült egészen addig, amíg végül a helytelen hézagbeállítás és a szárazon futás eredményeként kombinált berágódás alakult ki körben a teljes dugattyúfejben.

A dugattyú és a henger közötti teljes hézaghiány kizárható, mivel a teljesen berágódott fej ellenére az alsó palást területe, ahol a dugattyú és a henger közötti hézag minden esetben a legszorosabb, kevésbé károsodott.

Dugattyúk, dugattyúgyűrűk és a henger rendellenes kopása miatti olajfogyasztás

Lehetséges okok :

  • Kopások okozta szennyeződések, vagy a motor főjavítás során nem kerültek maradéktalanul eltávolításra.
  • Dörzs anyagocskák
  • Tömítetlen helyek a szívórendszerben, pl: deformálódott szívócsonk.

Dörzs anyagocskák, amelyek a motor bejáratásánál keletkeznek, és a késői első olajcsere miatt az olajáramkörbe kerülve minden létező sikló helyen kopást eredményeznek, különösen a dugattyúgyűrű éles, olaj lehúzó éleit.

A dugattyú palástfelületén egy enyhén teljes szürke hordképet mutat, amin több kevesebb nagyméretű hosszanti barázda jelei láthatók.

Ezen dugattyú felületén nagy számban találhatók beágyazódva a kopást okozó idegen testek.

Az éles, olajlehúzó dugattyúgyűrű élek szabályosan kirojtosodtak, és ez ott egy úgynevezett szakállt képezett.

A tömítőgyűrűk fogoldalai, különösen az első gyűrűé, valamint a gyűrűs hornyok fogoldalai elkoptak, és sem axiális sem radiális irányban nem mutatnak eltérést.

A henger domborúan kopik. A legnagyobb mért érték mintegy a gyűrűk futófelületének a közepére esik.

A dugattyúgyűrű futófelületén és a fogoldalon nem tudják kielégítően a hengert olajáteresztés ellen tömíteni, az égéstérrel szemben. Ezen túlmenően növekednek a forgattyús házba bejutó égéstermékek, ott egy túlnyomást okozva, amely egyrészről olajveszteséget okoz különböző tömítéseknél, másrészről megnövelt olajmennyiség jut a szívószelep vezetésébe, amely ismételten magas olajfogyasztást eredményez.

Túlzott olajfogyasztás az üzemanyag túladagolás miatt

Lehetséges okok:

  • Nem megfelelő kompressziós nyomás.
  • Nem megfelelő vezérlési idők a laza vezérműlánc következtében.
  • Gyenge vagy törött szeleprugók, ill. elkoszosodott szeleptányér.
  • A Diesel-motoroknál nem megfelelő hézagméret.

Égési zavarokból eredő üzemanyag túlfolyás lép fel, és minden esetben az olajfilmet károsítja, ezáltal a dugattyúgyűrűk kopását eredményezi. Ebben az esetben az üzemanyag hatására az olajfilm olyan erősen károsodik, hogy a teljes szárazon futás lép fel, karakterisztikus üzemanyag súrlódás keletkezik.

Az egyre hatástalanabbá váló kenés jelentős dugattyúgyűrű – dugattyúgyűrű vájat és hengerkopáshoz vezet. A dugattyúpalást a kezdeti stádiumban kevésbé károsodik, azért mert azt a forgattyús házból mindig kenőképes olaj látja el.

Az üzemanyag túlfolyás miatt a kenőolaj fokozatosan hígul, a kenőképességét elveszíti, a kopás a motor valamennyi sikló részére kiterjed. Ezek közül különösen a főtengelycsapok és a dugattyú csapszegek az érintettek.

Olvassa rendszeresen és profitáljon más hibáiból!

Maradok tisztelettel:

Kajári Zoltán és a Fortuna Bt. csapata.