Szakszerű motor felújítási technológiák

Szakszerű motor felújítási technológiák

Milyen esetben kerülhet egy motor felújító üzembe?

  • Dugattyúk meghibásodásai,
  • Hengerpersely meghibásodásai,
  • Siklócsapágy meghibásodásai,
  • Hajtókar meghibásodásai,
  • Főtengely problémák (repedés, törés, kopás, egytengelyűség)

Minden esetben szétszereléssel és hibafelméréssel kezdődik, ami után alapos tisztításon esik át!

 

Örökös probléma a motorok javítása esetén amikor előzetes árajánlatot kérnek, mivel a pontos hibaértékelés csak a motorfelújító üzemben történt szétszerelés esetén állapítható meg.

Ezért gyakran mondják a szerelő kollégáink, hogy a konkurencia olcsóbb, igen de mit javít, hogyan javítja ez egy örökös verseny az olcsóság és a minőség terén.

–      Motorblokk mérése, ellenőrzése

–      Hengerfuratok

–      Motorblokk síkja

–      Fekvőfészek ellenőrzése,

–      Hajtókarok ellenőrzése,

–      Vezérmű csapágyazás ellenőrzés

 

Motorfelújítás szükségessége történhet két megközelítésből:

–         Természetes elhasználódás, kopás

–         Valamilyen egyéb meghibásodásból eredő javítás

                                       Hengerfúrás, honolás, hengerpersely csere,

                       

Nedves persely esetén: minden esetben új persely kerül beépítésre, akkor a hengerpersely felfekvő felületét a blokkba javítjuk, után állítjuk gyári paramétereknek megfelelően.

Általában ezek a hüvelytartó peremnél süllyednek. Főként jellemző az MAN motorcsaládokra, ennél használnak külső túlméretes hengerperselyt.

Száraz persely esetén: két lehetőség van

  1. Gyárilag száraz perselyes a motorblokk
  2. Nem fúrható tovább, és lehetőség van száraz perselyt építeni bele. Ilyen motorok pl: Iveco 8140.43, és a VW szinte összes diesel motorja.

Főtengely mérés ellenőrzés

–      Repedés vizsgálat

               

Penetrációs (mágnes poros) repedésvizsgálat működése:

Mágnes asztalra helyezzük a főtengelyt, és mágnes poros folyadékkal befecskendezzük, és ennek következtében repedésben összegyűlnek a szemcsék, majd UV lámpa fénye alatt tökéletesen látszanak a repedések.

Szükségessége: a hő hatására túlmelegszik, vissza hűléskor mivel a cementált réteg elpattanhat (ridegsége miatt) ezek általában felületi repedések

A repedésvizsgálat két hibaforrást előzhet meg:

  1. Repedésből kiinduló tőrés
  2. Általában a főtengely teljesítmény leadásakor csavarodik és elhajlik (rugalmas alakváltozás) ennek következtében a repedések szétnyílnak és így kihántolja a csapágy felületét, és a csapágy ezáltal gyors meghibásodáshoz vezet.

Példa a főtengely elhajlás okozta hibára: tuning műhelyekben épített nagyteljesítményű motoroknál fordulhat elő, ha nem növelik meg főtengely csapágyainak illesztését a gyári paraméterek fölé akkor jellemzően a középső főtengely csap megragad.

 

Főtengely mérés ellenőrzés

–      Egytengelyűség vizsgálat

Normál használatból eredő javítás esetén minden esetben ellenőrizzük a főtengely egytengelyűségét, és elhajlásnál minden esetben egyengetni kell!

Megjegyzés: ha egy főtengely görbe és nem egyengetjük, ki köszörülés után egytengelyű lesz, de a tömegkiegyensúlyozása elégtelen lesz, és ennek következtében rezonancia lép fel a motorban. Ez később főtengelytörést az eredménye.

Főtengely mérés ellenőrzés

–      Keménység vizsgálat

Felületi keménységet mérünk, hogy a főtengely anyaga keménysége mennyit változott. Ha az előírtnál nagyobb mértékű csökkenés van, akkor a főtengely nem javítható. A főtengely felszórás nem mindig megbízható, a kemény króm gazdaságtalan ebben az esetbe egyszerűbb a bontott vagy új főtengely.

Főtengely egyengetés

Kizárólag szakszerű egyengetőgéppel célszerű elvégezni a főtengely egyengetését!

Főtengely köszörülés

Ügyelni kell a felületi finomságra, az olajozó furatok ne legyenek sorjásak, és a rádiuszok legyenek egyenletesek és jól kidolgozottak.

Hajtókar javítás

Szakszerűen a vágott és mart végű hajtókarokat lehet javítani, a tört vonalú hajtókarokat nem.

Tört vonalú hajtókar esetén csak akkor lehet javítani, ha zsugorodás jellegű sérülés van.

Ha új dugattyú+csapszeg beépítse történik akkor minden esetben cserélni kell a csapszeg perselyt. (a kopás miatti kialakult rádiusz nem egyforma és egy élben találkozik a persely és a csapszeg akkor korai meghibásodást okozhat)

A csapszeg perselyeket mindig cseréljük!!!

A hajtókar csapágy fészek furat javítása: osztósík elmarásával, gyári méretre való visszaalakításával javítható szakszerűen.

Hajtókar javítást a kompresszió viszony megőrzése is indokolja.

Hajtókar derékszögelés

Javított hajtókaroknál a szerszámgépek a megmunkálás során biztosítják a derékszöget.

Motorblokk fekvő fészek vonalbafúrása

Motorblokk vonalba fúrása az egytengelyűséget állítja helyre, és a pontos gyári méretet.

Vonalfúrásnak két oka lehet:

  1. Meghibásodás esetén (beáll a főtengely)
  2. A rendeltetés szerű használatból eredő méretelváltozás

Példa: általában a Sprinter, Vito és WV LT motoroknak gyenge a forgattyús része, így a csapágyak könnyen megforognak, ezeket betétezéssel lehet javítani és nem kell a blokkot eldobni.

VW LT-nél a használatból eredő rezonancia miatt beszűkül a csapágyház és ha másik vagy esetleg új építünk be akkor, nem vagy nehezen fordul el.

Motorblokk síklapolás

Motorblokk síklapolása nagyon fontos a hengerfej tömítettségéhez. Nagyon fontos motorblokk síklapolása a szárazpersely beépítése után.

(Beépítéskor a persely a túlfedés miatt deformálódik)

 

Hengerpersely tartó fészek / perem megmunkálás (MIRA megmunkálóeszközzel)

Ez a megmunkálási folyamat nagyon fontos a perselyek beépítésekor, hogy a derékszög biztosítva legyen és ne repedjen el.

Használjon Ön is MOTOPATS alkatrészeket! (www.motopartsnet.com)

Olvassa rendszeresen és profitáljon más hibáiból!

Maradok tisztelettel:

Kajári Zoltán és a Fortuna Bt. csapata.