Szakszerű motor felújítási technológiák
Milyen esetben kerülhet egy motor felújító üzembe?
- Dugattyúk meghibásodásai,
- Hengerpersely meghibásodásai,
- Siklócsapágy meghibásodásai,
- Hajtókar meghibásodásai,
- Főtengely problémák (repedés, törés, kopás, egytengelyűség)
Minden esetben szétszereléssel és hibafelméréssel kezdődik, ami után alapos tisztításon esik át!
Örökös probléma a motorok javítása esetén amikor előzetes árajánlatot kérnek, mivel a pontos hibaértékelés csak a motorfelújító üzemben történt szétszerelés esetén állapítható meg.
Ezért gyakran mondják a szerelő kollégáink, hogy a konkurencia olcsóbb, igen de mit javít, hogyan javítja ez egy örökös verseny az olcsóság és a minőség terén.
– Motorblokk mérése, ellenőrzése
– Hengerfuratok
– Motorblokk síkja
– Fekvőfészek ellenőrzése,
– Hajtókarok ellenőrzése,
– Vezérmű csapágyazás ellenőrzés
Motorfelújítás szükségessége történhet két megközelítésből:
– Természetes elhasználódás, kopás
– Valamilyen egyéb meghibásodásból eredő javítás
Hengerfúrás, honolás, hengerpersely csere,
Nedves persely esetén: minden esetben új persely kerül beépítésre, akkor a hengerpersely felfekvő felületét a blokkba javítjuk, után állítjuk gyári paramétereknek megfelelően.
Általában ezek a hüvelytartó peremnél süllyednek. Főként jellemző az MAN motorcsaládokra, ennél használnak külső túlméretes hengerperselyt.
Száraz persely esetén: két lehetőség van
- Gyárilag száraz perselyes a motorblokk
- Nem fúrható tovább, és lehetőség van száraz perselyt építeni bele. Ilyen motorok pl: Iveco 8140.43, és a VW szinte összes diesel motorja.
Főtengely mérés ellenőrzés
– Repedés vizsgálat

Penetrációs (mágnes poros) repedésvizsgálat működése:
Mágnes asztalra helyezzük a főtengelyt, és mágnes poros folyadékkal befecskendezzük, és ennek következtében repedésben összegyűlnek a szemcsék, majd UV lámpa fénye alatt tökéletesen látszanak a repedések.
Szükségessége: a hő hatására túlmelegszik, vissza hűléskor mivel a cementált réteg elpattanhat (ridegsége miatt) ezek általában felületi repedések
A repedésvizsgálat két hibaforrást előzhet meg:
- Repedésből kiinduló tőrés
- Általában a főtengely teljesítmény leadásakor csavarodik és elhajlik (rugalmas alakváltozás) ennek következtében a repedések szétnyílnak és így kihántolja a csapágy felületét, és a csapágy ezáltal gyors meghibásodáshoz vezet.
Példa a főtengely elhajlás okozta hibára: tuning műhelyekben épített nagyteljesítményű motoroknál fordulhat elő, ha nem növelik meg főtengely csapágyainak illesztését a gyári paraméterek fölé akkor jellemzően a középső főtengely csap megragad.
Főtengely mérés ellenőrzés
– Egytengelyűség vizsgálat
Normál használatból eredő javítás esetén minden esetben ellenőrizzük a főtengely egytengelyűségét, és elhajlásnál minden esetben egyengetni kell!
Megjegyzés: ha egy főtengely görbe és nem egyengetjük, ki köszörülés után egytengelyű lesz, de a tömegkiegyensúlyozása elégtelen lesz, és ennek következtében rezonancia lép fel a motorban. Ez később főtengelytörést az eredménye.
Főtengely mérés ellenőrzés
– Keménység vizsgálat
Felületi keménységet mérünk, hogy a főtengely anyaga keménysége mennyit változott. Ha az előírtnál nagyobb mértékű csökkenés van, akkor a főtengely nem javítható. A főtengely felszórás nem mindig megbízható, a kemény króm gazdaságtalan ebben az esetbe egyszerűbb a bontott vagy új főtengely.
Főtengely egyengetés
Kizárólag szakszerű egyengetőgéppel célszerű elvégezni a főtengely egyengetését!
Főtengely köszörülés
Ügyelni kell a felületi finomságra, az olajozó furatok ne legyenek sorjásak, és a rádiuszok legyenek egyenletesek és jól kidolgozottak.
Hajtókar javítás
Szakszerűen a vágott és mart végű hajtókarokat lehet javítani, a tört vonalú hajtókarokat nem.
Tört vonalú hajtókar esetén csak akkor lehet javítani, ha zsugorodás jellegű sérülés van.
Ha új dugattyú+csapszeg beépítse történik akkor minden esetben cserélni kell a csapszeg perselyt. (a kopás miatti kialakult rádiusz nem egyforma és egy élben találkozik a persely és a csapszeg akkor korai meghibásodást okozhat)
A csapszeg perselyeket mindig cseréljük!!!
A hajtókar csapágy fészek furat javítása: osztósík elmarásával, gyári méretre való visszaalakításával javítható szakszerűen.
Hajtókar javítást a kompresszió viszony megőrzése is indokolja.
Hajtókar derékszögelés
Javított hajtókaroknál a szerszámgépek a megmunkálás során biztosítják a derékszöget.
Motorblokk fekvő fészek vonalbafúrása
Motorblokk vonalba fúrása az egytengelyűséget állítja helyre, és a pontos gyári méretet.
Vonalfúrásnak két oka lehet:
- Meghibásodás esetén (beáll a főtengely)
- A rendeltetés szerű használatból eredő méretelváltozás
Példa: általában a Sprinter, Vito és WV LT motoroknak gyenge a forgattyús része, így a csapágyak könnyen megforognak, ezeket betétezéssel lehet javítani és nem kell a blokkot eldobni.
VW LT-nél a használatból eredő rezonancia miatt beszűkül a csapágyház és ha másik vagy esetleg új építünk be akkor, nem vagy nehezen fordul el.
Motorblokk síklapolás
Motorblokk síklapolása nagyon fontos a hengerfej tömítettségéhez. Nagyon fontos motorblokk síklapolása a szárazpersely beépítése után.
(Beépítéskor a persely a túlfedés miatt deformálódik)
Hengerpersely tartó fészek / perem megmunkálás (MIRA megmunkálóeszközzel)
Ez a megmunkálási folyamat nagyon fontos a perselyek beépítésekor, hogy a derékszög biztosítva legyen és ne repedjen el.
Használjon Ön is MOTOPATS alkatrészeket! (www.motopartsnet.com)
Olvassa rendszeresen és profitáljon más hibáiból!
Maradok tisztelettel:
Kajári Zoltán és a Fortuna Bt. csapata.