Olvadásos tünetek a dugattyúknál, dugattúgyűrűgát törés

Olvadás a dugattyúfejben Diesel – Motoroknál

Lehetséges okok:

  • Tömítetlen fuvókák vagy nehezen mozgó ill. megszorult tűszelep.
  • Eltört vagy lágy fúvókarugó.
  • Hibás nyomáscsökkentő szelep a befecskendező szivattyúban.
  • Az előkamrás motoroknál az előkamra meghibásodása.

A dugattyúpalást és a dugattyúfej berágódást nem mutat, csupán leolvadt dugattyúanyag kenődött le.

Az ilyen jellegű meghibásodások a közvetlen befecskendezésű Diesel motorok tulajdonsága. Az előkamrás motorokat ez a meghibásodás csak abban az esetben érinti, ha az előkamra megsérül, és az előkamrás motor ezáltal közvetlen befecskendezővé válik.

Ha a henger fúvókája a befecskendezési  végnyomást a befecskendezési folyamat befejeztével nem tudja tartani és a nyomás leépül, ez a tűszelepet ismét megemeli, úgy, hogy a befecskendezési folyamat befejezése után újból üzemanyag kerül az égéstérbe.

Ha az oxigén az égéstérben elhasználódott, akkor az egyes üzemanyagszemcsék az egész égéstéren átütődnek, és a lefelé haladó dugattyúfenékre hatnak.

Gyűrűgát törés a Diesel – Dugattyúkon

Lehetséges okok:

  • Rosszul porlasztó vagy nem kellően tömített befecskendező fuvóka.
  • A befecskendező fuvóka befecskendezési nyomása nem kielégítő, alacsony.
  • A motor sűrítési nyomása a nem megfelelő hengerfejtömítés, a nagy tűrési érték, a tömítetlen vagy törött szelepek ill. az erősen megkopott dugattyúgyűrűk miatt alacsony.
  • Meghibásodott hengerfejtömítés.
  • Az előkamra meghibásodásai.
  • A hidegindítás szakszerűtlen vagy túlzott alkalmazása.
  • Az álló motornál a henger megtelt vízzel vagy üzemanyaggal.

Berágódás a dugattyúcsapszeg szemben, zsugorodott hajtókar

Lehetséges okok:

  • Minden bizonnyal a csapszegcsapágyazás a dugattyú összeszerelésekor nem volt előzetesen megolajozva.

Feltehetően a dugattyú nagyon rövid időt futott, nincs jelen fenéklerakódás és futás nyoma.

A dugattyúcsapszeg mind a két oldali dugattyúcsapszeg szem felső részén, vagyis az úgynevezett nyomás oldalon berágódást mutat.

A berágódás felületén fémtől tiszta. Nem látszik olajbeégés nyoma sem.

Miután a dugattyú gyakorlatilag nem mutat futási nyomokat, csak igen rövid ideig üzemelt.

Valószínű a dugattyúcsapszeg az első fordulatoknál berágódhatott, miután a berágódás helye fémmentes, úgy tűnik, hogy a berágódás pillanatában nem volt olaj a csapszeg csapágyazásában.

Olvassa rendszeresen és profitáljon más hibáiból!

Maradok tisztelettel:

Kajári Zoltán és a Fortuna Bt. csapata.